9 Tips: Facebook voor restaurants

9 Tips: Facebook voor restaurants

Ieder restaurant heeft tegenwoordig wel een Facebook-pagina. Veel restaurants gaan vol goede moed van start, maar worden na verloop van tijd stil op social media. Het zij door tijdgebrek, het zij door gebrek aan inspiratie. Wij geven je hierbij nieuwe inspiratie!

BLOG : 9 tips voor het runnen van een succesvolle Facebook-pagina

Facebook is anno 2015 nog steeds erg effectief voor restaurants.

Voordat je aan Facebook, of marketing in het algemeen begint, is het belangrijk om een goede basis te leggen.

Een goede basis bestaat uit:

 

  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede bediening
  • Goede sfeer/inrichting restaurant

 

Zonder goede basis werkt marketing een stuk minder en kan dit juist averechts werken. Stel, je hebt een cafetarie en je serveert hamburgers met frites. De mensen beoordelen je hamburger met een 6,5 en je frites met een 4. Indien je dan op Facebook een post zet over hoe lekker je hamburgers en frites zijn, zullen weinig mensen hier enthousiast op reageren en kun je zelfs (veel) negatieve reacties krijgen. Helaas geeft dit social media moment niet het gewenste resultaat.

 

Als je hamburger en je frites allebei een 9 scoren, zal dit veel positieve reacties opleveren en zullen er juist meer mensen naar je restaurant komen. Er komen dan meer nieuwe gasten naar je restaurant, die op hun beurt ook weer terugkomen en ook mond-tot-mondreclame zullen maken. Hierdoor creëer je het welbekende sneeuwbal effect.

 

Een goede manier om erachter te komen wat je gasten van je restaurant vinden, is een gasttevredenheidsonderzoek. Hierdoor kun je enorm veel te weten komen over de beleving van je gasten. De gevonden resultaten geven je inzicht in de sterke en zwakke punten van je restaurant. De zwakke punten zijn vaak interne punten die verbeterd moeten worden, bijvoorbeeld: slechte ontvangst, beperkte menukaart of de akoestiek. Door deze punten aan te pakken worden de slechtst beoordeelde punten verbeterd en dit zal de gasttevredenheid ten goede komen. Hoe tevredener je gasten zijn, hoe vaker ze terug komen, hoe meer ze uitgeven. Uiteindelijk worden deze tevreden gasten ambassadeur van je restaurant en maken ze (gratis) mond-tot-mondreclame. Dit is erg belangrijk in de horeca.

De positieve punten uit het onderzoek, zoals spontane bediening, snelle service, goede kwaliteit eten, goede prijs/kwaliteitverhouding en sfeer, moeten worden gehandhaafd en kunnen worden gebruikt in marketing acties. Deze publiekstrekkers kun je in een (Facebook)advertentie benadrukken.

 

Nu het belang van een goede basis kort is uitgelegd, kunnen we beginnen met marketing, in dit geval Facebook.

 

Marketing via Facebook

 

Het lijken open deuren, maar vaak ontbreekt er basisinformatie.

Vul dus alle informatie in die je in kunt vullen.

De belangrijkste punten:

 

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Menu
  • Website
  • Openingstijden
  • Korte beschrijving
  • Prijsrange

 

Daarnaast kun je de informatie op je pagina zo volledig mogelijk maken door ook de overige, minder belangrijke punten te vermelden. Baat het niet dan schaadt het niet.

Bijv.

 

  • Parkeergelegenheid
  • Bereikbaarheid met openbaar vervoer
  • Specialiteiten

 

2. Aantrekkelijke visuals

 

Foto’s werken erg goed op Facebook. Maak je pagina aantrekkelijk met een profielfoto en een achtergrond foto. Daarnaast is het goed om in je posts gebruik te maken van foto’s. Hier zal ik later op terugkomen.

 

Profielfoto: Hier kun je het best het logo van je bedrijf kiezen. Het logo moet in een vierkante vorm zijn 180 bij 180 pixels is groot genoeg. Indien je een langwerpig logo hebt, moet je deze enigszins aanpassen zodat hij goed tot zijn recht komt. Je kunt hier dan het beste een deel van je logo kiezen.

 

Als achtergrondfoto kun je kiezen voor een foto die goed past bij de locatie van je bedrijf, een foto van je bedrijf of een foto van een gerecht dat op de kaart staat. Zorg er hier voor dat je deze foto minimaal 2 keer per jaar wisselt, vaker mag ook. Wissel bijvoorbeeld per seizoen je achtergrond foto. Je kunt dan foto’s gebruiken als achtergrondfoto van gerechten met asperges, mosselen en wild. Zorg er wel voor dat je het gerecht dat op je foto staat, daadwerkelijk serveert.

Heb je een groot terras, dan kun je in de zomer een foto van je volle terras als achtergrond nemen.

 

3. Recensies toevoegen

 

Een recensie app geeft je fans de mogelijkheid om je restaurant te beoordelen. Facebook voegt deze automatisch toe zodra je je adres van het restaurant invult in je bedrijfspagina. Als je veel goede recensies ontvangt, zal dit een extra trigger voor mensen zijn om het restaurant te bezoeken. Indien mensen heel tevreden zijn, plaatsen ze uit zichzelf recensies. In de beginfase(of structureel) kun je je gasten vragen om een recensie op Facebook. De recensie bestaat uit een beoordeling van 1 tot 5 sterren. Mensen kunnen hier ook een tekst bij schrijven. Hier zul je gemiddeld een 4,0 of hoger moeten scoren om als een ‘goed’ restaurant over te komen. Scoor je lager dan een 4,0 dan kan dit negatief van je uitpakken.

 

Nu de basis van je profiel goed en volledig is ingericht, kun je beginnen met het runnen van je Facebook pagina. 

 

Tips voor het genereren van meer likes en voorbeelden om je pagina ‘levendig’ te houden.

 

1.Adverteren

 

Adverteren op Facebook is relatief goedkoop en te targetten. Heb je bijvoorbeeld een trendy lunchroom voor jonge vrouwen in Haarlem? Dan kun je je hier perfect op focussen via Facebook. Let er hier goed op dat je de juiste demografische gegevens selecteert:

Als we bovenstaand voorbeeld gebruiken zou je hier op kunnen selecteren:

  • Geslacht -> Vrouw
  • Leeftijd -> 24 t/m 34
  • Woonplaats ->  Haarlem en alle plaatsen in een straal van 10km
  • Interesses -> Mode, Modemerken, Eten en drinken, etc.

 

Door gebruik te maken van deze filters, zien alleen mensen die voldoen aan bovenstaande selectie criteria de advertentie. Dit zal de effectiviteit verhogen.

 

2.  Nodig je nieuwsbrief abonnees uit om je pagina te liken

 

Indien je een nieuwsbrieven bestand hebt, kun je hier gebruik van maken om hier (eenmalig) een extra stukje over te schrijven. Geen ‘like ons op facebook’ knop, maar een klein, overtuigend artikel over waarom mensen de Facebook pagina moeten liken en wat hun voordeel daarvan is.

Daarnaast kun je vanuit je e-mail al je contactpersonen uitnodigen om je pagina te liken. Dit is een punt wat veel mensen vaak vergeten.

 

3.  Mini-marketing acties

 

Zijn er lokale evenementen of kortstondige veranderingen in jouw omgeving? Maak hier eenvoudig gebruik van door een actie hieraan te koppelen en dit te promoten op je Facebook pagina.

Bestaat jouw restaurant 5 jaar? Trakteer mensen op een kleinigheidje bij hun bezoek.

Sportevenement in jouw stad of dorp? Nodig het publiek uit om hiervoor of hierna te komen eten/borrelen.

 

4. Betrek je fans bij je restaurant

 

Mensen vinden het leuk om betrokken te worden bij (hun favoriete) restaurant.

Vraag je gasten welke gerechten zij op de kaart willen zien. Werk je met wisselende gerechten? Vraag je gasten welke wisselende gerechten ze willen zien. Je kunt hier een actie aan koppelen om meer activiteit te genereren door de winnaar het winnende gerechte gratis laten eten met een vriend/vriendin.

 

5. Laat je gerechten en restaurant zien

 

Foto’s werken goed op Facebook. Post af en toe een foto van een populair of nieuw gerecht dat je gemaakt hebt. Je kunt ook foto’s delen van een gezellige avond,  of van nieuw meubilair dat je hebt.

 

6. Personeel aan het woord

 

(vaste) gasten vinden het leuk om wat meer te leren over het personeel dat in het restaurant werkt. Je kunt hier een “luchtig” interview houden en op je Facebook pagina posten. Vragen die hierbij horen zijn bijvoorbeeld:

Stel jezelf eens voor:

  • Hoe ben je hier terecht gekomen?
  • Wat is je favoriete eten?
  • Waar ga je zelf graag uit eten?
  • Wat vindt je het leukst aan het werken bij (restaurant naam) ?
  • Als je hier zelf zou eten, wat zou je dan kiezen?
  • Maak het niet te lang, 10-12 vragen zijn genoeg.

 

Ook als een personeelslid bijvoorbeeld 5 jaar werkt bij het restaurant of juist na een lange tijd afscheid neemt kun je hem/haar hier bedanken/feliciteren of aan het woord laten. Bestaat het restaurant 5 jaar? Maak een groepsfoto en plaats hem op Facebook.

 

7. Nieuws

 

Facebook is niet alleen een platform om acties te verkondigen. Probeer een juiste balans te vinden in het aantal acties dat je doet en het informeren en plezieren van je fans. Heb je een nieuwe kaart, zijn er veranderingen in je bedrijf, heeft je bedrijf een prijs gewonnen of zijn ze positief in het nieuws? Breng ze hierdoor op de hoogte via een post (eventueel met een link) op Facebook.

 

8. Actie = reactie

 

Reageer op Feedback en persoonlijke berichten. Bedank mensen voor het geven van een recensie. Wanneer iemand een negatieve recensie of feedback geeft, probeer dit goed op te lossen door begrip te hebben voor de gast en er voor te zorgen dat hij of zij (de volgende keer) in de watten wordt gelegd.

Installeer de pagina’s app van Facebook op je telefoon. Wanneer iemand je een prive-bericht stuurt kun je hier direct op reageren. Je bent dan niet alleen in staat om  verduidelijking te geven op een actie of een menu, maar ook om adequaat te reageren op kritiek.

 

9. Online & Offline

 

Zorg dat wat je post ook daadwerkelijk uitvoert en dat het klopt met de realiteit. Houd je personeel op de hoogte van acties via Facebook, zodat ze weten wat er speelt en men niet voor verrassingen komt te staan bij uw gasten.

 

Consistentie & Timing

 

Probeer van bovenstaande tips de juiste mix te componeren en deze continue te herhalen. Je kunt veel posts in een iets andere context of samenstelling continue herhalen. Je kunt bijvoorbeeld iedere maand een post maken van een gerecht dat je hebt gemaakt. Iedere 3 maanden een personeelslid aan het woord laten en 2x per jaar een like en share actie houden. Evalueer wat werkt, wat er beter kan en ontwikkel zo een goede strategie. Val niet te veel in herhaling maar blijf ook innoveren met nieuwe items. Verbeter de mindere items, laat ze minder vaak terugkomen of stoot ze helemaal af.

 

Let ook goed op de timing van de posts. Wanneer je op maandagochtend om 10:00 plaatst, zal dit een stuk minder activiteit genereren dan wanneer je dit op een gunstiger tijdstip doet. Uit mijn ervaring spreek ik dat woensdag en zondag avond doorgaans het beste werken. Plaats ook niet teveel berichten, dan kunnen mensen je snel “zat” worden. Een bericht per week is genoeg. Zo verschiet je ook niet meteen al je kruid en heb je genoeg input om op consistente basis je pagina te runnen.

 

Na het lezen van deze beginners tips kun je nu zelf aan de slag gaan met het beheren van je Facebook pagina. Veel succes!

9 Tips: Facebook voor restaurants
Waardering 4 (1 review)
1 Reactie
  • Auke

    9 augustus 2016 bij 10:57

    Fijne tips!

Plaats een Reactie
Sending

Menu